Перевод английских текстов об образовании
Федеральное
агентство Железнодорожного Транспорта
Дальневосточный
государственный Университет Путей Сообщения
Кафедра:
«Иностранные языки»
Перевод текстов
Выполнил:
Проверил:
2009 г.
Оглавление
1. Higher education in Great Britain. 3
1.1 Высшее образование в Великобритании. 3
2. Albert Einstein. 5
2.1 Альберт Эйнштейн. 6
3. Our institute. 8
3.1 Наш Институт. 9
1. Higher
education in Great Britain
Of the 22
Universities in great Britain, 16 are England, 4 are in Scotland, 1 is in Wales
and is in Northern Ireland. Einghteen universities have engineering faculties
The leading
universities in England are Oxford, Cambridge, Cambridge and London. English
universities are greatly differ from each other. They differ in date of
foundation, history, tradition, general organization, internal government,
methods of instruction, ways of student life, size , etc.
British
universities are comparatively small. The approximate number is 7000-8000
students, most universities having under 3000, some even less than 1500
students.
Besides
universities, there are several higher technical educational institutions:
Regional
colleges, 25 in number, 7 national colleges and colleges of advanced
technology, which are 10 in the country.
Speaking
about education in Great Britain, it should be mentioned that not many children
from working class families are able to receive a higher education, as the fees
are rather high.
1.1 Высшее
образование в Великобритании
В Великобритании находятся 22
университета, 16 в Англии, 4 находятся в Шотландии, 1 находится в Уэльсе и в
Северной Ирландии. Восемнадцать университетов имеют технические факультеты.
Ведущие университеты в Англии
– это Оксфорд, Кембридж и Лондон. Английские университеты, очень отличаются
друг от друга. Они отличаются: по срокам, по истории, по традициям, по общей
организации, по внутреннему правлению, по методам инструкции, по путям студенческой
жизни, по размерам, и т.д.
Британские университеты
являются сравнительно маленькими. Приблизительное число студентов - 7000-8000
человек, большинство университетов имеют около 3000 студентов, некоторые даже
меньше 1500 студентов.
Помимо университетов, есть
несколько высших технических образовательных учреждений:
Региональные колледжи - в
числе 25, а также 7 национальных колледжей и колледжи продвинутой технологии
которых в стране десять.
Говоря об образовании в
Великобритании, нужно упомянуть, что не многие дети из семей рабочего класса в
состоянии получить высшее образование, поскольку стоимость довольно высока.
2. Albert
Einstein
Albert took
the compass to bed with him. It occupied all his thoughts for hours. His
curiosity grew. He wanted to know more.
Albert
Einstein was orn in germany on March 14, 1879. His unusualability to
mathematics and physics began to show itself at a technical school in Zurich.
At the age of 21, after four years of university stady, Albert Einstein got a
job as a clerk at an office. But already in 1905 h made revolutionary
discoveries in science. He published three papers. In the first he explained
the photoelectric effect by means of planck’s quantum theory. The second paper
devoloped a mathematical theory of Brownian motion. He presented his third
paper on “Special Theory of Relativity” to a physical journal. Einstein
expressed his theory in the equation E=mc², roughly that energy equals
mass times the square of the speed of light.
All over the
world scientists real the work with great surprise. Few physicists understood
its importance at that time. Everybody wanted to know as much as possible about
the author. In which institute did he teach? In what laboratory did he do his
research?
Albert
Einstein was a very talented man, a great thinker. He had an ability to look at
the world with eyes full of wonder. All problems were new to him and he liked
to solve them in his own way.
Einstein’s
fame among scientists grew slowly but surely. For a few years he lived in
Prague where he worked as a professor. When he came to Prague, he often told
his students: “I shall always try to help you. If you have problem, come to me
with it, we shall solve it together.”
He liked
questions and answered them at once , for there were no simple or foolish
questions for him. He spoke much his students about scientific problems and his
new ideas. His advice to young students was: “don’t take easy problems.”
Einstein
continued his research. His unified field theory was the result of 35 years of
intense work. He expressed it in four equations where he combined the physical
laws that control forces of relativity but for a logical explanation of the
photoelectric effects.
He gave all
his life to the increase of human knowledge. His ideas produced revolution in
the natural science of the 20 th century.
2.1
Альберт Эйнштейн
Альберт взял компас с кровати
рядом с ним. В течении нескольких часов он занимал все его мысли. Его
любопытство росло. Он хотел знать больше.
Альберт Эйнштейн родился в
Германии 14 марта 1879 года. Его необычные способности к математике и физике
начали проявлять себя в технической школе в Цюрихе. В возрасте 21 года, после
четырех лет учебы в университете Альберт Эйнштейн получил работу клерка в
офисе. Но уже в 1905 году сделал революционное открытие в науке. Он опубликовал
три работы. В первой он объяснял фотоэлектрический эффект посредством квантовой
теории Планка. Вторая работа развивала математическую теорию Броуновского
движения. Свой третий доклад он сделал на тему «Специальная Теория
Относительности» для журнала по физике. Эйнштейн выражал свою теорию в
уравнении E=mc ², что энергия равна произведению его массы на квадрат
скорости света.
Во всем мире ученые,
восприняли работу с большим удивлением. В то время не многие физики понимали ее
важность. Каждый хотел знать об авторе, на столько, на сколько это возможно. В
каком институте он преподавал? В какой лаборатории он делал свое исследование?
Альберт Эйнштейн был очень
талантливым человеком, великим мыслителем. У него была способность смотреть на
мир глазами, полными удивления. Все проблемы были новы для него и ему нравилось
решать их его собственным способом.
Но конечно, известность
Эйнштейна среди ученых, росла медленно. В течение нескольких лет он жил в
Праге, где он работал профессором. Когда он приехал в Прагу, он часто говорил
своим студентам: « Я всегда буду пытаться вам помочь. Если у Вас будет
проблема, приезжайте с ней ко мне, мы решим ее вместе.»
Он любил вопросы и отвечал на
них сразу, так как для него не было простых или глупых вопросов. Он говорил
своим студентам о научных проблемах и о его новых идеях. Его совет для молодых
студентов был: «Не берите легкие проблемы.»
Эйнштейн продолжал свое
исследование. Его объединенная полевая теория была результатом 35 летней
интенсивной работы. Он выражал ее в четырех уравнениях, где объединил
физические законы, которые управляют силами относительности для логического объяснения
фотоэлектрических эффектов.
Он посвятил всю свою жизнь
развитию человеческих знаний. Его идеи произвели революцию в естествознании
20-го века.
3. Our
institute
The
Khabarovsk Railway Engineering Institute was founded in 1939. It is major training
center of engineers for railway transport, industrial and building enterprises
of the Far East and Eastern Siberia.
At present
the Institute is made up of 7 faculties. about 9000 full-time and part-time
(correspondence and extra- mural) students study at the Institute. The
Institute is made up of the following faculties:
1. the
mechanical faculty
2. the
operational faculty
3. the
railway engineering faculty
4. the civil
engineering faculty
5. the
extra-mural (correspondence) faculty
6. the
electro-mechanical faculty
7. the
automation, telemechanics and communication faculty.
The training
lasts 5-6 years. The academic year is divided into 2 terms: winter and summer
terms. The terminal examinations are held in January and June. At the end of
their studies the students submit their final projects.
The first and
second-years students (junior students ) acquire knowledge of higher
mathematics, chemistry, descriptive geometry, social subjects, a foreign
language (German, English, French) and a number of other subjects.
Senior
students attend special lecture courses. Great importance is attached to practical
training. According to the curriculum the first and second-year students have
their practical training on geology and geodesy. The senior students carry our
their practical work at advanced enterprises all over the country.
About 500
highly qualified teachers and research workers maintain teaching.
The institute
has all the necessary faculties for training specialists of high qualification.
More than 90 laboratories are equipped with up-to-date devices and instruments.
The students have several computer center, a large library with reading rooms,
experimental shops are at their disposal.
The institute
townlet is made up of the main and laboratory buildings, the student is club, 4
hotels, the sport complex, some residential houses for the teaching staff, a
canteen and the polyclinics.
Tuition is
free of charge and 75 % of students receive state grants. The students take an
active part in social activities and do research work.
Question:
1. What is
the name of our Institute?
2. When was
it founded?
3. How many
faculties are there at the Institute?
5. Are you a
senior student or a junior student?
6. Are
subjects do you study?
7. What is
your favorite subject?
8. Do you
have laboratory tests?
9. Do you
have a computer center at the Institute?
10. What is
the Institute town let made up of?
11. Do you
live in a hostel or at home?
12. Where do
you have your lunch?
13. Are there
any shops near the Institute?
14. Do you
get state grants? How much?
3.1 Наш Институт
Хабаровский Институт
Железнодорожного машиностроения был основан в 1939 году. Он является главным
учебным центром инженеров для железнодорожного транспорта, индустриальных и
строящих предприятий Дальнего Востока и Восточной Сибири.
В настоящее время Институт
состоит из 7 факультетов. Около 9000 полных и неполных рабочих дней
(корреспонденция и экстра-фреска) студенты учатся в Институте. Институт состоит
из следующих факультетов:
1. механический факультет
2. эксплуатационный факультет
3. факультет железнодорожного
машиностроения
4. факультет гражданского
строительства
5. заочное (корреспонденция)
отделение
6. электромеханический
факультет
7. Автоматизация,
телемеханника и факультет коммуникации.
Обучение длится 5-6 лет.
Учебный год разделен на 2 срока: зимние и летние семестры. Сдача экзаменов -
проводятся в январе и июне. В конце своего обучения студенты представляют свои
заключительные проекты.
Первокурсники и второкурсники
(студенты помладше) обретают знания по высшей математики, химии, начертательной
геометрии, социальным предметам, иностранному языку (немецкий, английский,
французский язык) и многим другим предметам.
Студенты постарше посещают
специальные лекционные курсы. Наибольшая важность заключена в практическом
обучении. Согласно учебному плану у первокурснеков и второкурснеков есть
собственное практическое обучение на геологии и геодезии. Студенты постарше
проходят свою практическую работу на производственном предприятии по всей
стране.
Приблизительно 500 высоко
квалифицированных преподавателей и исследователей поддерживают обучение.
У института есть все
необходимые факультеты для обучения высоко квалифицированных специалистов.
Больше чем 90 лабораторий снабжены современными устройствами и инструментами. У
студентов есть несколько компьютерных классов, большая библиотека с читальными
залами, экспериментальные магазины в их распоряжении.
Городок института состоит из
главных и лабораторных зданий, студенческого клуба, 4 гостиницы, спортивный
комплекс, некоторые жилые здания для преподавательского состава, столовой и поликлиник.
Обучение бесплатно, и 75 %
студентов получают государственные гранты. Студенты принимают активное участие
в социальных действиях и исследуют работу.
Вопросы и ответы:
1. Как называется наш Институт?
- Our
institute has the name is Khabarovsk Railway Engineering Institute/
2. Когда
он был основан?
- The
Khabarovsk Railway Engineering Institute was founded in 1939.
3. Сколько
факультетов в Институте?
- The
Institute is made up of 7 faculties.
4. На каком факультете Вы
учитесь?
- I study on
the civil engineering faculty.
5. Действительно ли Вы –
студент по старше или студент по младше?
- I am a
junior student, I study at the first year.
6. Вы изучаете
предметы?
- Yes, I
study nine subjects.
7. Какой
ваш любимый предмет?
- My
favourite subject is descriptive geometry.
8. У Вас есть лабораторные работы?
- Yes we have
laboratory tests.
9. У Вас есть компьютерный
класс в Институте?
- Yes we have
a computer center at the Institute
10. Из чего состоит городок Института?
- The
institute townlet is made up of the main and laboratory buildings, the student
is club, 4 hotels, the sport complex, some residential houses for the teaching
staff, a canteen and the polyclinics.
11. Вы живете в общежитии или
дома?
- I live at
home.
12. Где
Вы завтракаете?
- I have
never breakfast.
13. Около Института есть
какие-нибудь магазины?
- About
institute of shops is not present.
14. Вы получали
государственные гранты? Сколько?
- I never
received the state grants.